Згідно інформації правового управління Верховного Суду України останній постійно відстоював позицію щодо необхідності законодавчого закріплення процедури касаційного оскарження рішень апеляційних судів у справах про адміністративні правопорушення. Зокрема, якщо в санкції статті КУпАП передбачено можливість призначення адміністративного стягнення у виді арешту (незалежно від наявності інших альтернативних стягнень), то винному або іншим заінтересованим особам має бути надано законом право касаційного оскарження рішення суду апеляційної інстанції.
Разом з тим, 03.01.2018 р. Верховний суд в контексті справи № 520/13175/17 (ЄДРСРУ № 71469796), 09.01.2018 р. у справі № 221/3363/17 (ЄДРСРУ № 71511099) та 12.01.2018 у справі № 509/2186/17 (ЄДРСРУ № 71540754) остаточно вказав, що скарги у справах про адміністративні правопорушення касаційному оскарженню не підлягають.
Так, статтею 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що суддя здійснює правосуддя на основі Конституції і законів України, керуючись при цьому принципом верховенства права.
Відповідно до ст. 8 Конституції України визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Виходячи з основних засад судочинства згідно з п. 8 ч.1 ст. 129 Конституції України право на касаційне оскарження судового рішення забезпечується виключно у визначених законом випадках, що повністю відповідає вимогам статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці ЄСПЛ щодо можливості держави встановлювати певні обмеження права на перегляд судового рішення судами вищого рівня (рішення у справах: «Ашингдейн проти Сполученого Королівства» від 28.05.1985, «Кромбах проти Франції» від 13.02.2001).
Правила, які конкретизують положення Конституції України щодо обмеження можливості касаційного оскарження рішень суду також визначені у КУпАП. Так, відповідно до ст. 294 КУпАП постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена до апеляційного суду, при цьому, постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
ВАЖЛИВО: Отже, Кодексом України про адміністративні правопорушення не передбачена можливість касаційного оскарження постанови апеляційного суду у справі про адміністративне правопорушення.
Також, необхідно зазначити, що забезпечене Конституцією України право на судовий захист і забезпечене Європейською конвенцією з прав людини та основоположних свобод право на справедливий суд не порушуються такими викладеними у законах процесуальними механізмами допуску до касаційного перегляду.
Зважаючи на наведене, керуючись принципом верховенства права при здійсненні правосуддя, виходячи з основних засад судочинства, якими відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 129 Конституції України є забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення виключно у визначених законом випадках, а також враховуючи те, що касаційна скарга подана на судове рішення, яке не підлягає оскарженню в касаційному порядку, суд вважає, що необхідно відмовити у відкритті касаційного провадження.
ВИСНОВОК: Отже, рішення, ухвалене в порядку, встановленому Кодексом України про адміністративні правопорушення, у справі про адміністративне правопорушення не підлягає касаційному розгляду у порядку адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 21.12.2016 року по справі № 21-2366а16.
Матеріал по темі: «ОСКАРЖЕННЯ ПОСТАНОВИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ: СУДОВИЙ ЗБІР»
Теги: адміністративне правопорушення, касаційний розгляд, адміністративне судочинство, касаційне провадження у справі про адміністративне правопорушення, судова практика, ставки судового збору, Адвокат Морозов